Onkels Rugfler

En klassiker er vel nærmest ikke en overdrivelse, når man taler om Hattings rustikke og fiberrige Rugfler. Jeg husker dem fra min barndom, hvor de bl.a. blev brugt i madpakken, for at peppe den ellers småkedelige rugbrødsmad lidt op.

Jeg er imidlertid lidt for nærrig til at gi' knap 30 kr for de 8-10 brød de smider i sådan en pose, så har besluttet mig for at forsøge at lave noget brød med samme egenskaber: fiberrig, grov og velsmagende.

I en perfekt verden har man en surdej i køleskabet, når man står og skal bruge den. -Men som vi alle ved, er verden ikke helt perfekt endnu... Brødene skal bruges imorgen tidligt, så vi er nødt til at lade brødet overnatte i køleskabet istedet.


Jeg har til 20 små brød opløst 10 g gær i 6 dl lunkent vand, tilsat 40 g smør, og en god sjat salt. Deri har jeg rørt ca. 250 g sigtemel, og 600 g rugmel (der var ikke mere at gøre med :-)). Dejen er rørt til den er glat og smidig, og efterfølgende har jeg sat den i køleskabet og givet den 8-9 timer.

Morgenen efter er dejen hævet flot op, og klar til at blive delt ud i 20 små portioner. Brødene blev idag aflange... Rugflerne vil gerne hæve lunt en times tid på pladen, for at nå dobbelt størrelse. Ovnen er imidlertid opvarmet til 250 C, hvori brødene får ca. 10 min, og derefter skrues ovnen ned til 200 C, hvor de bages færdige. Som altid er brødene færdige når de lyder "hule" når de bankes under neden.

Efter jeg har spist et par af de lune rugfler, ærger det mig at der ikke kom en håndfuld solsikkefrø i, -det prøver vi næste gang...

Velbekomme, med en lækkerbisken af en morgenbolle :-)

0 kommentarer:

Send en kommentar